Search
Close this search box.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, ο Βασίλης Σωτηρόπουλος (Δικηγόρος Παρ' Αρείω Πάγω) γράφει για την πρόοδο που έχει συντελεστεί στο πεδίο, αλλά και τις νέες προκλήσεις που έθεσε η πανδημία. * Το κείμενο αυτό αναρτήθηκε στις 10/12 χωρίς την τελευταία παράγραφο. Η παράλειψη της παραγράφου οφειλόταν αποκλειστικά σε τεχνικό πρόβλημα ασυμβατότητας του αρχείου, που αποθηκεύθηκε στον υπολογιστή του syntagmawatch. Πληροφορηθήκαμε ότι έλειπε η παράγραφος μέσω δημόσιας ανάρτησης του συγγραφέα στο Facebook, που έγινε το βράδυ της 12/12. Διερευνήθηκε το πρόβλημα και, αφού κατέστη δυνατό να ανοίξει το αρχείο, αναρτήθηκε η πλήρης εκδοχή του κειμένου στις 13/12.

Η διαχρονική επιτυχία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι ότι, αργά ή γρήγορα, αναγκάζονται να τα επικαλεστούν και οι εχθροί τους. Αυτό, βέβαια, θα μπορούσε να ισχύει γενικά για την νομοθεσία και συναρτάται προς την ιδιοτέλεια του φορέα του δικαιώματος. Ειδικά, όμως, ως προς τα ανθρώπινα δικαιώματα, η αντίφαση γίνεται πιο κραυγαλέα, όταν αρνητές της δημοκρατίας, αντίπαλοι του κράτους δικαίου, μισαλλόδοξοι πιστοί, ομοφοβικοί βουλευτές, κομπλεξικοί φονταμενταλιστές και νοσταλγοί ολοκληρωτικών καθεστώτων αναγκάζονται, τελικά, να επικαλούνται τα δικαιώματα που βδελύσσονται. Όταν καταπατώνται τα δικά τους. Είναι κάθε φορά μία λαμπρή νίκη, την οποία γιορτάζουμε κάθε μέρα.

Παλαιότερα, η επίκληση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ήταν συνδεδεμένη με τις βαριές παραβιάσεις. Όταν μια χώρα στερούσε βάναυσα την ελευθερία, όταν βασάνιζε αντιφρονούντες και όταν επέβαλλε θεσμικές διακρίσεις με βάση την φυλή και τις πολιτικές πεποιθήσεις. Τον περασμένο αιώνα, τον όρο χρησιμοποιούσαν οι διεθνείς οργανώσεις και τα ΜΜΕ, πολύ περισσότερο από τα Δικαστήρια.

Μετά το έτος 2000, όμως, έχει γίνει σαφές  ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα μπορεί να αφορούν κυριολεκτικά τους πάντες. Πρώην μονάρχες έχουν δικαίωμα αποζημίωσης, όταν το κράτος τους στερεί το δικαίωμα της ιδιοκτησίας. Οι βουλευτές δεν επιτρέπεται να χάνουν την έδρα τους, μόνο και μόνο επειδή το Σύνταγμα επέβαλε το επαγγελματικό ασυμβίβαστο σε δικηγόρους. Οι δικηγόροι έχουν δικαίωμα ελεύθερης έκφρασης στον σκωπτικό σχολιασμό των αποφάσεων των δικαστικών λειτουργών. Δικαστικοί λειτουργοί επιτρέπεται να χαρακτηρίζονται “καραγκιόζηδες” από δημοσιογράφους στο πλαίσιο της ελευθερίας της έκφρασης. Στο απυρόβλητο δεν βρίσκεται ούτε ο στρατός: οι στρατιώτες έχουν δικαίωμα να ασκούν κριτική στο σύστημα στράτευσης και έχουν δικαίωμα αντίρρησης συνείδησης. Οι επαγγελματίες στρατιωτικοί μπορούν να παραιτούνται, χωρίς να έχουν υποχρέωση να καταβάλουν αποζημίωση στο κράτος για την ειδική εκπαίδευσή τους.

Οι πιο “στρατευμένοι” πιστοί, οι μάρτυρες του Ιεχωβά μπορούν να διανέμουν τα φυλλάδιά τους, χωρίς να θεωρείται αυτό παράνομος προσηλυτισμός. Οι «αμαρτωλοί» που παραμένουν άγαμοι, μπορούν να συνάπτουν σύμφωνο συμβίωσης ακόμη κι όταν δεν είναι ετερόφυλοι. Οι εργοδότες δεν έχουν δικαίωμα να απολύουν εργαζομένους επειδή είναι θετικοί στον ιό HIV. Οι διάδικοι έχουν δικαίωμα αποζημίωσης, όταν οι δίκες υπερβαίνουν την εύλογη διάρκειά τους. Οι φωτογράφοι μαιευτηρίων πρέπει να έχουν την συγκατάθεση των γονέων, όταν φωτογραφίζουν τα νεογέννητα. Οι γονείς και οι μαθητές πρέπει να έχουν δικαίωμα απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών, χωρίς να αποκαλύπτουν άμεσα ή έμμεσα τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις. Οι Ρομά έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση, χωρίς διάκριση λόγω της φυλής τους.  Οι κρατούμενοι στις φυλακές έχουν δικαίωμα ανθρώπινης μεταχείρισης. Οι πρόσφυγες έχουν δικαίωμα μη επαναπροώθησης σε χώρες επικίνδυνες για την ακεραιότητά τους. Τα κράτη μπορούν να ζητήσουν ασφαλιστικά μέτρα για παύση εχθροπραξιών που παραβιάζουν ανθρώπινα δικαιώματα!

Τίποτε από τα παραπάνω δεν ήταν αυτονόητο τον περασμένο αιώνα, μολονότι οι διεθνείς κατοχυρώσεις των ανθρώπινων δικαιωμάτων υπάρχουν από τα τέλη της δεκαετίας του 1940, με την Οικουμενική Διακήρυξή τους. Κάθε φορά που δικάζεται μια νέα πρακτική εφαρμογή ανθρώπινων δικαιωμάτων, όπως οι παραπάνω, αυτομάτως το θέμα αφαιρείται από το πεδίο της νομικής αμφισβήτησης. Δεν θα χρειαστεί δηλαδή να ξανασυζητήσουμε δικαστικά κάτι που εκτοπίζεται στην σφαίρα του αυτονόητου. Ωστόσο, υπάρχουν τεράστιες περιοχές στις οποίες η συζήτηση δεν έχει τελειώσει και, ίσως, δεν θα τελειώσει ποτέ.

Ζούμε σε μια περίοδο έντονης δοκιμασίας των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Την εποχή της πανδημίας του κορωνοϊού. Την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές ισχύει η απαγόρευση της κυκλοφορίας, για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας. Οι χαραμάδες της ελευθερίας όμως εξακολουθούν να είναι ο νομικός κανόνας. Κάθε περιορισμός δικαιώματος είναι πάντα μία εξαίρεση. Αυτή είναι η διαφορά του κράτους δικαίου από τα πολιτεύματα που δεν σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα: η παραβίαση και η καταστρατήγηση είναι πάντα παράνομες. Η διαδικασία για την διάγνωση της παρανομίας αυτής υπάρχει. Δεν υπάρχει πάντα όμως η αισιοδοξία για την τελική νίκη, σε χρόνο που να έχει νόημα.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας δεν έχει ανταποκριθεί στην αποστολή του υπερασπιστή των ανθρώπινων δικαιωμάτων κατά το τρέχον έτος. Δεν επέδειξε τα δικαιοκρατικά ανακλαστικά της αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του συστήματος της Ε.Σ.Δ.Α. Μολύνθηκε από συνταγματικό μιθριδατισμό: συνήθισε την παραβίαση σε βαθμό που δεν την βλέπει! Δεν προσδιόρισε σε εύλογο χρόνο σχετικές προσφυγές με αποτέλεσμα να οδηγηθεί το ίδιο σε κατάργηση δίκης. Δεν αξιολόγησε αιτήματα προσωρινής δικαστικής προστασίας με βάση το  συστημα της Ε.Σ.Δ.Α., παρά μόνο με βάση το στενό δικονομικό πλαίσιο του προεδρικού διατάγματος. Δεν πρόταξε τις υποθέσεις που αφορούν τα μέτρα κατά της διάδοσης του κορωνοϊού. Καθυστέρησε να εκδώσει αποφάσεις, ενώ ομόλογοι δικαστικοί θεσμοί σε άλλες χώρες είχαν επιλύσει τα θέματα από τον Απρίλιο και τον Μάιο του 2020. Το ΣτΕ απέτυχε παταγωδώς. Είναι βέβαιο ότι σύντομα θα έχουμε και πάλι καταδίκες ως χώρα. Κάποια στιγμή αυτές οι καταδίκες θα πρέπει να καταλογίζονται και στους φυσικούς αυτουργούς των παραβάσεων, ανεξάρτητα από το αν είναι υπουργοί ή δικαστές. Θα είναι μια νέα μορφή εκτελεστότητας, για την επιβολή των ανθρώπινων δικαιωμάτων στην χώρα μας.

Βασίλης Σωτηρόπουλος
Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Τα Κοινωνικά Δικαιώματα / Δεκάλεπτα Μαθήματα για το Σύνταγμα (14ο video-podcast)

Στο 14ο Βίντεο-Μάθημα της ειδικής εκπαιδευτικής ενότητας του Παρατηρητηρίου www.syntagmawatch.gr, με τίτλο Δεκάλεπτα Μαθήματα για το Σύνταγμα, ο Καθηγητής Δημοσίου Δικαίου Παντείου Πανεπιστημίου & Πρόεδρος του Ιδρύματος Τσάτσου, Ξενοφώντας Κοντιάδης, αναλύει τον ορισμό και το κανονιστικό περιεχόμενο των κοινωνικών δικαιωμάτων. Εξηγεί τη διάκριση ανάμεσα στα ατομικά και τα κοινωνικά δικαιώματα, τη θεματική ταξινόμηση των κοινωνικών δικαιωμάτων, αλλά και τις μορφές δικαστικού ελέγχου και διεθνούς προστασίας τους.

Περισσότερα

Η απαγόρευση των βασανιστηρίων: Ένα απόλυτο δικαίωμα

Ο Γιάννης Τασόπουλος γράφει για την απαγόρευση των βασανιστηρίων, που αποτελεί κατεξοχήν απόλυτο δικαίωμα. Αφορμή, το νέο βιβλίο της Νατάσας Μαυρονικόλα, “Torture, Inhumanity and Degradation under Article 3 of the ECHR: Absolute Rights and Absolute Wrongs” (Hart 2021).

Περισσότερα

Ομιλία Γιώργου Καμίνη – Παρουσίαση πανελλαδικής έρευνας κοινής γνώμης για το Σύνταγμα

Διαβάστε την ομιλία του Βουλευτή Επικρατείας, Γιώργου Καμίνη, στην ανοιχτή εκδήλωση παρουσίασης της πανελλαδικής έρευνας κοινής γνώμης για το Σύνταγμα που διοργάνωσαν το ΚΕΣΔ – Ίδρυμα Τσάτσου και το Syntagma Watch στις 19 Ιανουαρίου 2023.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.