Ο Απόστολος Βλαχογιάννης γράφει για την ανάγκη διαφύλαξης της εκλογικής ουδετερότητας του Συντάγματος και την ανάγκη θέσπισης ενός ισχυρού συστήματος προληπτικού ελέγχου του εκλογικού νόμου.

Πέντε χρόνια έχουν παρέλθει από την αναθεώρηση του Συντάγματος το 2019 και ήδη έχει ξεκινήσει, διστακτικά προς το παρόν, η συζήτηση σχετικά με το ποιες ατέλειες στο κείμενο ή δυσλειτουργίες πρέπει να διορθωθούν, ποιες νέες διατάξεις πρέπει να εισαχθούν και ποιες υφιστάμενες να τροποποιηθούν ή να καταργηθούν.

Τίθεται λοιπόν το ερώτημα αν η επόμενη αναθεώρηση οφείλει να ασχοληθεί και με το ζήτημα του εκλογικού νόμου, επιχειρώντας να εγγράψει στο κείμενο συνταγματικούς σκοπούς ή να παγιώσει ένα συγκεκριμένο εκλογικό σύστημα.

Τούτο αποπειράθηκε να πράξει τόσο η κυβερνητική πλειοψηφία όσο και η αξιωματική αντιπολίτευση, κατά την πρώτη φάση της προηγούμενης αναθεωρητικής διαδικασίας το 2018-2019. Οι κατατεθείσες προτάσεις κινούνταν σε διαμετρικά αντίθετες κατευθύνσεις: η τότε αντιπολίτευση επιθυμούσε την αποτύπωση της κυβερνησιμότητας ως ρητής συνταγματικής αρχής, η δε πλειοψηφία πρότεινε την καθιέρωση της απλής αναλογικής ως εκλογικού συστήματος της χώρας.

Εντέλει, καμία από τις δύο προτάσεις δεν έγινε αποδεκτή. Δεν επήλθε έτσι μια τροποποίηση που δεσμεύει τις επιλογές του νομοθέτη, είτε προς τη μία είτε προς την άλλη κατεύθυνση. Το Σύνταγμα, στο συγκεκριμένο πεδίο, συνεχίζει να καταλείπει σε αυτόν ελευθερία καθορισμού του εκλογικού συστήματος, κάτι που αναγνωρίζει διαχρονικά και η νομολογία του ΑΕΔ. Ταυτόχρονα περιχαρακώνει αυτή την ελευθερία με αρχές, όπως η ισότητα της ψήφου, η αναλογικότητα και η αντιπροσώπευση, οι οποίες θέτουν τα απώτατα όρια εντός των οποίων οφείλει να κινηθεί.

Ωστόσο, όπως ακριβώς γίνεται λόγος για οικονομική ουδετερότητα του Συντάγματος, έτσι θα μπορούσαμε να επικαλεστούμε την «εκλογική ουδετερότητα», υπό την έννοια ότι ο θεμελιώδης χαρακτήρας του Συντάγματος επιτρέπει, αν δεν επιβάλλει, την υιοθέτηση πολλών πιθανών μεθόδων κατανομής των βουλευτικών εδρών και ανάδειξης των βουλευτών, που ισορροπούν με διαφορετικό τρόπο ανάμεσα στον συνταγματικό σκοπό της κυβερνητικής σταθερότητας και την αντιπροσωπευτικότητα της κατανομής.

Το ζητούμενο εδώ δεν είναι ούτε αποκλειστικά η άδολη και ανόθευτη εκπροσώπηση του εκλογικού σώματος ούτε η τεχνητή κατασκευή κοινοβουλευτικών πλειοψηφιών που απονομιμοποιούν το εκλογικό σύστημα, αλλά ο συγκερασμός των δύο σε ένα σύστημα που εξασφαλίζει κυβερνητική σταθερότητα χωρίς να προκαλεί υπερβολικές δημοκρατικές στρεβλώσεις. Αλλωστε, η ασφαλιστική δικλίδα του άρθρου 54 παρ. 1 Σ., με την οποία ο νόμος που ορίζει το εκλογικό σύστημα ισχύει από τις μεθεπόμενες εκλογές, εκτός και αν ψηφιστεί με πλειοψηφία 2/3, έχει αποδειχθεί αρκούντως αποτελεσματική, προκειμένου να αποτρέψει καταχρηστικές επιλογές, που εργαλειοποιούν τον εκλογικό νόμο για κομματικά οφέλη.

Αυτό που ίσως είναι σημαντικότερο είναι η θέσπιση ενός ισχυρού συστήματος προληπτικού ελέγχου του εκλογικού νόμου. Η υιοθέτηση μιας τέτοιας μορφής ελέγχου θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυστηρότερη τήρηση των συνταγματικών αρχών που διέπουν την ψήφο και περιορίζουν την αυθαιρεσία του νομοθέτη, καθώς θα εξέλιπαν οι λόγοι που καθιστούν αλυσιτελή τον έλεγχο «κατόπιν εορτής», δεδομένου ότι μια κρίση περί αντισυνταγματικότητας θα οδηγούσε πιθανότατα σε ακύρωση εκλογικών αποτελεσμάτων και επανάληψη εκλογών.

Συνοψίζοντας, στο πεδίο του εκλογικού νόμου, το Σύνταγμα δεν χρειάζεται τροποποίηση, βελτίωση ή διόρθωση. Η κρίσιμης σημασίας παρέμβαση του 2001 έχει επιφέρει σε ικανοποιητικό βαθμό τα επιθυμητά αποτελέσματα και οι όποιες νομοθετικές αλλαγές δεν υπακούουν πλέον, τουλάχιστον εύκολα, στα κελεύσματα των μικροκομματικών σειρήνων. Αυτό αποτελεί μια καλή πρακτική, ένα κεκτημένο που οφείλει να διαφυλαχθεί και σκόπιμο είναι να θωρακιστεί περαιτέρω με θεσμικού χαρακτήρα παρεμβάσεις στο σύστημα ελέγχου συνταγματικότητας των νόμων.

Απόστολος Βλαχογιάννης 

Δρ Νομικής, μέλος Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΚΕΠ) στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

Πηγή: Αναδημοσίευση από Το Βήμα 07.11.2024

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Δικαστικός έλεγχος της δημοσιονομικής πολιτικής

Πέντε Ανώτατοι Δικαστές και Καθηγητές Πανεπιστημίου τοποθετούνται πάνω στα όρια του δικαστικού ελέγχου ζητημάτων συνταγματικότητας που επηρεάζουν ή και ανατρέπουν τους δημοσιονομικούς στόχους. Αφορμή η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που, σύμφωνα με τις διαρροές, έκρινε κατά πλειοψηφία συνταγματική την νομοθετική κατάργηση του δώρου Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας των δημοσίων υπαλλήλων.

Περισσότερα

Εκδήλωση: Η δημοσιογραφική ελευθερία και οι εχθροί της

Αύριο, Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2022 και ώρα 17:00-19:00, το Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου – Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου, σε συνεργασία με το Syntagma Watch, διοργανώνουν δημόσια συζήτηση για τα εμπόδια στην ελεύθερη δημοσιογραφία και την επίδρασή τους στην άσκηση του δημοσιογραφικού λειτουργήματος και την ποιότητα της ενημέρωσης, με θέμα “Η δημοσιογραφική ελευθερία και οι εχθροί της”.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.