Η τρίτη φάση των ανεξάρτητων αρχών και τα τρία αναθεωρητικά ζητούμενα

Ο Κ. Παπανικολάου αναλύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ανεξάρτητες αρχές κατά την τρίτη φάση της θεσμικής τους πορείας και την ανάγκη συνταγματικών εγγυήσεων για την οριοθέτηση και τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας τους έναντι της πολιτικής εξουσίας, στο πλαίσιο της επικείμενης συνταγματικής αναθεώρησης

Οι ανεξάρτητες αρχές διέρχονται την τρίτη φάση της θεσμικής πορείας τους. Μετά την νομοθετική κατοχύρωσή τους κατά την δεκαετία του 1990 και την συνταγματική κατοχύρωση πέντε ορισμένων με την αναθεώρηση του 2001, την τελευταία δεκαετία έχουν αναδυθεί νέα ζητούμενα μέσα από χαρακτηριστικές θεσμικές εντάσεις, που καλούν σε ευκρινέστερη οριοθέτηση και αποτελεσματικότερη διασφάλιση της ανεξαρτησίας τους έναντι της πολιτικής εξουσίας.

Η υπόθεση των τηλεοπτικών αδειών κατέστησε σαφείς τις προκλήσεις της τρέχουσας φάσης. Ετίθετο ένα βασικό ζήτημα: Αν τα αρμόδια πολιτικά όργανα αδυνατούν ή αποτυγχάνουν να συγκροτήσουν μια ανεξάρτητη αρχή, δικαιολογείται –έστω προσωρινώς– η άσκηση των αρμοδιοτήτων της αρχής από μη ανεξάρτητα όργανα, και δη από όργανα της πολιτικής εξουσίας, χάριν της συνεχούς άσκησης των κρατικών αρμοδιοτήτων; Την μείζονα αυτή ένταση απορρόφησε και εκτόνωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας εκδίδοντας μια ιστορική απόφαση: Η αρμοδιότητα είτε θα ασκηθεί ανεξαρτήτως από την αρμόδια αρχή (εν προκειμένω, το ΕΣΡ) είτε δεν θα ασκηθεί καθόλου.

Με αυτή την απόφασή του το Συμβούλιο Επικρατείας, εκτός της ανάγκης απόλυτης οχύρωσης της ανεξαρτησίας, φώτισε και ένα άλλο ζητούμενο: την επιταγή «συνέργειας» των ανεξάρτητων αρχών ως προς την διαμόρφωση των κανόνων που διέπουν τα πεδία των αρμοδιοτήτων τους. Αυτό το τελευταίο ζητούμενο εμφανίσθηκε στον δημόσιο διάλογο και σε σχέση με μια άλλη αρχή, την ΑΔΑΕ, όταν δεν ζητήθηκε η άποψή της προ της νομοθετικής καταργήσεως της γνωστοποίησης της άρσης του απορρήτου (μετά την λήξη της) επί συνδρομής λόγων εθνικής ασφαλείας, προοικονομώντας κατά κάποιον τρόπο τον μεταγενέστερο δαίδαλο, εντός του οποίου η αρχή εκλήθη να ασκήσει τις αρμοδιότητές της.

Ένα τρίτο –παράπλευρο– ζητούμενο, που επίσης αναδύθηκε στην πράξη, αφορά τις ανεξάρτητες αρχές που δεν βασίζονται στο Σύνταγμα αλλά στον νόμο: Υπάγονται, έστω εμμέσως, σε κάποια εμβέλεια της συνταγματικής προστασίας ή τελούν πλήρως υπό την ευχέρεια του νομοθέτη ως προς την διαμόρφωση του νομικού καθεστώτος τους, και ιδίως ως προς νομοθετικές μεταβολές που καθιστούν επισφαλή την ανεξαρτησία τους;

Με την αναθεώρηση του 2019 προβλέφθηκε η παράταση της θητείας έως τον διορισμό νέων μελών, ώστε να αποκλεισθούν μελλοντικά «αδιέξοδα» έγκαιρης συγκρότησης. Αυτή η ρύθμιση κατατείνει μεν καλοπροαίρετα στην διασφάλιση της συνεχούς άσκησης των οικείων κρατικών αρμοδιοτήτων αλλά παρεισάγει έναν «δούρειο ίππο» που απειλεί την εγγύηση της προσωπικής ανεξαρτησίας από άλλη πλευρά: Τα υπηρετούντα μέλη γνωρίζουν ότι θα μπορούσε να παραταθεί επ’ αόριστον η θητεία τους σε περίπτωση δυστοκίας επιλογής νέων μελών. Αυτό το ενδεχόμενο, ευνοϊκό για τους υπηρετούντες και εξαρτώμενο από πράξεις πολιτικών φορέων, θα μπορούσε να επηρεάσει την στάση των μελών θίγοντας τις εγγυήσεις της ανεξαρτησίας.

Συνεπώς, το πρώτο ζητούμενο για την επόμενη αναθεώρηση είναι να διατηρηθεί μεν η κατ’ αρχήν παράταση της θητείας, αλλά να προβλεφθούν παραλλήλως εγγυήσεις μη καταστρατήγησης, με ύστατη την πρόβλεψη απώτατων ορίων της παράτασης. Το δεύτερο ζητούμενο είναι να κατοχυρωθεί ρητώς η συνέργεια των ανεξάρτητων αρχών ως προς την διαμόρφωση των κανόνων στα πεδία των αρμοδιοτήτων τους, και μάλιστα να θεσπισθεί η αυτοτελής και διευρυμένη κανονιστική αρμοδιότητά τους υπό όρους διαφορετικούς από αυτούς που ισχύουν για τα διοικητικά όργανα. Το τρίτο ζητούμενο αφορά τις νομοθετικά κατοχυρωμένες ανεξάρτητες αρχές, οι οποίες δεν πρέπει να παραμείνουν εκτεθειμένες στις συνήθεις ευχέρειες της νομοθετικής εξουσίας. Για την κατάργησή τους ή για κάθε κρίσιμη μεταβολή του καθεστώτος τους πρέπει να προβλεφθεί αυξημένη κοινοβουλευτική πλειοψηφία, η οποία μάλιστα θα ήταν ενδεδειγμένη και για την σύσταση νέων αρχών, ώστε να εξορθολογισθούν οι οικείες νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Κυριάκος Π. Παπανικολάου

Λέκτωρ Δημοσίου Δικαίου της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης

Το παρόν άρθρο που αναδημοσιεύεται εδώ, είχε αρχικώς δημοσιευθεί στην εφημερίδα Το Βήμα της 6.10.2024 με τον τίτλο: Τα τρία αναθεωρητικά ζητούμενα.

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Ναι στην αναθεώρηση του άρθρου 90 παρ. 5 Σ αλλά με προσοχή

Ο Χαράλαμπος Τσιλιώτης αναλύει την πρόταση αναθεώρησης του άρθρου 90 παρ. 5 του Συντάγματος για τη μεταφορά της επιλογής των Προέδρων και Αντιπροέδρων των Ανωτάτων Δικαστηρίων από το Υπουργικό Συμβούλιο στη Βουλή, και τις συνταγματικές και δικαιοπολιτικές επιφυλάξεις που εγείρει

Περισσότερα

Σκέψεις για έναν «αποκεντρωμένο» και «αυτοδιοίκητο» Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Ο Μιχάλης Παπαγεωργίου αναλύει τις συνταγματικές τροποποιήσεις του 2019 για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, και προτείνει τη συμμετοχή αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για μεγαλύτερη δημοκρατική νομιμοποίηση

Περισσότερα

Αφιέρωμα// Αναθεώρηση του Συντάγματος//Η αναθεωρητική διαδικασία κατά το Σύνταγμα του 1975

Το άρθρο 110 του Συντάγματος του 1975, ακολουθώντας τη λογική των προηγουμένων Συνταγμάτων, αναθέτει στη Βουλή την αποκλειστική αρμοδιότητα εκκίνησης, διεξαγωγής και ολοκλήρωσης της αναθεωρητικής διαδικασίας μη προβλέποντας κανένα ρόλο για την κυβέρνηση.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.