Search
Close this search box.

Αφιέρωμα // Αναθεώρηση του Συντάγματος// Η πρώτη φάση της εν εξελίξει αναθεωρητικής διαδικασίας (2018-2019)

Η τέταρτη κατά σειρά στα χρόνια της Μεταπολίτευσης αναθεωρητική διαδικασία ξεκίνησε το 2018. Η πρώτη φάση της αναθεώρησης ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια μετά από σχετική συζήτηση με δύο ψηφοφορίες που απείχαν μεταξύ τους 1 μήνα (14.2.2019 & 14.3.2019). Οι διαδικασίες στην Αναθεωρητική Βουλή του 2019 θα έχουν διάρκεια που θα είναι χρονικά πιο κοντά στο τετράμηνο του 2008, δεδομένου ότι κεντρική θέση στην αναθεώρηση κατέχει η πρόταση για την αλλαγή του τρόπου εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Η τέταρτη κατά σειρά στα χρόνια της Μεταπολίτευσης αναθεωρητική διαδικασία ξεκίνησε το 2018. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 110 του Συντάγματος, όπως εξειδικεύεται από το άρθρο 119 του Κανονισμού της Βουλής (ΚτΒ), η ανάγκη αναθεώρησης διαπιστώθηκε μετά την κατάθεση στη Βουλή δύο προτάσεων, υπογραφόμενες η κάθε μία από τον απαιτούμενο αριθμό βουλευτών (50 βουλευτές από τον ΣΥΡΙΖΑ και 77 βουλευτές από τη ΝΔ).

Σημειώνεται ότι προτάσεις κατέθεσαν με επιστολές τους προς τον Πρόεδρο της Βουλής βουλευτές και από άλλα κόμματα, αλλά αυτές δεν είχαν επίσημο, κατά το Σύνταγμα, χαρακτήρα αφού δεν υπογράφονταν από τουλάχιστον το 1/6 του όλου αριθμού των βουλευτών.

Μετά τη συζήτηση στην ειδική συσταθείσα επιτροπή περί των διατάξεων που χρήζουν αναθεώρησης, η πρώτη φάση της αναθεώρησης ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια μετά από σχετική συζήτηση με δύο ψηφοφορίες που απείχαν μεταξύ τους 1 μήνα (14.2.2019 & 14.3.2019). Κατά τις ψηφοφορίες αυτές κρίθηκαν αναθεωρητέες 16 διατάξεις από τουλάχιστον 180 Βουλευτές και 33 διατάξεις με 151-179 ψήφους.

Η προβλεπόμενη διαδικασία στην επικείμενη Αναθεωρητική Βουλή

Η διαδικασία που θα ακολουθηθεί στην Αναθεωρητική Βουλή είναι πιο απλή από αυτή της πρώτης αναθεωρητικής φάσης (βλ. Άρθρο 119 παρ. 8-10 του ΚτΒ). Θα ξεκινήσει όχι πλέον με κατάθεση πρότασης βουλευτών αλλά με πρωτοβουλία του νέου Προέδρου της Βουλής, ο οποίος θα συγκαλέσει την Ολομέλεια για να θέσει στο Σώμα προθεσμία εντός της οποίας θα παραδώσει την εισήγησή της η ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή που θα συσταθεί προς τον σκοπό αυτό.

Εάν δεν χρειασθεί να δοθεί παράταση, η εισήγηση θα κατατεθεί στην Ολομέλεια όπου θα συζητηθεί και στη συνέχεια θα τεθούν σε μία (και όχι δύο) ψηφοφορία οι διατάξεις με το συγκεκριμένο πλέον περιεχόμενο που πρόκειται να λάβουν, εφ’ όσον ψηφισθούν από την απαιτούμενη κατά περίπτωση πλειοψηφία των 151 ή 180 βουλευτών.

Ο χρόνος ολοκλήρωσης της αναθεώρησης κατά τη β’ φάση της διαδικασίας είχε σημαντική διακύμανση κατά το παρελθόν. Η συντομότερη διαδικασία ήταν το 2008 οπότε είχε διάρκεια 4 μήνες, ενώ τη μεγαλύτερη διάρκεια είχε η αναθεώρηση του 2001 για την οποία απαιτήθηκαν 11 μήνες.

Μπορεί κανείς εύλογα να υποθέσει ότι οι διαδικασίες στην Αναθεωρητική Βουλή του 2019 θα έχουν διάρκεια που θα είναι πιο κοντά στο τετράμηνο του 2008, δεδομένου ότι κεντρική θέση στην αναθεώρηση κατέχει η πρόταση για την αλλαγή του τρόπου εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, οπότε οι νέες διατάξεις θα πρέπει να έχουν τεθεί σε ισχύ έως τις αρχές Φεβρουαρίου του 2020.

Υπενθυμίζεται ότι η θητεία του κ. Παυλόπουλου λήγει στις 12.3.2020 (είχε ορκισθεί στις 13.3.2015), οπότε η διαδικασία εκλογής του πρέπει να αρχίσει (άρθρο 32 παρ. 1 του Συντάγματος) τουλάχιστον ένα μήνα πριν από την ημερομηνία αυτή.

Βαρβάρα Δ. Γεωργοπούλου
Δρ. Κοινοβουλευτικού Δικαίου και Πολιτικών Επιστημών

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

/Αφιέρωμα/ Νομοσχέδιο για τα Προσωπικά Δεδομένα: Παρατηρήσεις και προτάσεις του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών

Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών – μέσα από την πένα του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου και Συμβούλου Παναγιώτη Περάκη – συμμετέχει ενεργά στη δημόσια διαβούλευση, κάνοντας τη δική του επιστημονική παρέμβαση πάνω στο καίριο αυτό ζήτημα μέσα από τη διατύπωση μιας σειράς ενστάσεων και προτάσεων.

Περισσότερα

Μέχρι που φθάνει η Συνταγματική νομιμοποίηση μιας κυβέρνησης για καίριες θεσμικές επιλογές;

Ένα κρίσιμο ερώτημα που έχει ανακύψει στη δημόσια σφαίρα τις τελευταίες ημέρες είναι το εάν το Υπουργικό Συμβούλιο απερχόμενης, λόγω αναγγελίας εκλογών, Κυβέρνησης έχει εκ του Συντάγματος αρμοδιότητα να επιλέξει τη δικαστική ηγεσία των ανωτάτων δικαστηρίων και μάλιστα κατά χρόνο προ της κενώσεως των εν λόγω θέσεων. Συνταγματικό κώλυμα δεν φαίνεται να προκύπτει, δεδομένου ότι η μόνη τιθέμενη προϋπόθεση είναι να προέρχεται από μια Κυβέρνηση που να απολαμβάνει της εμπιστοσύνης της Βουλής.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.