Search
Close this search box.

Τι προβλέπει ο νόμος για το δικαίωμα πρόσβασης του πολίτη σε διοικητικά έγγραφα;

Η πρόσβαση στα διοικητικά έγγραφα είναι από τα πιο ουσιώδη δικαιώματα του πολίτη στην πράξη και ρυθμίζεται από το 1999 στο άρθρο 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999).

Ερώτηση Πολίτη

ΓΕΙΑ ΣΑΣ. ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΜΑΙΟΥ 2019 ΗΜΟΥΝ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟ ΙΗΤΩΝ..ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΑ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ ΜΕΤΑΔΗΜΟΤΕΥΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ ΤΟΥ 2019 ΖΗΤΗΣΑ ΝΑ ΔΩ ΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΜΕΤΑΔΗΜΟΤΕΥΣΕΩΝ.ΜΕ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΤΟ ΑΠΟΦΥΓΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΜΕ ΑΦΗΣΟΥΝ ΝΑ ΚΟΙΤΑΞΩ ΤΑ ΧΑΡΤΙΑ. ΕΙΜΑΙ ΕΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ ΜΕΤΑΔΗΜΟΤΕΥΣΕΙΣ ΜΟΥ ΕΚΑΝΑΝ ΖΗΜΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ. ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΩ ΝΑ ΔΩ ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ?

Απάντηση

Η πρόσβαση στα διοικητικά έγγραφα είναι από τα πιο ουσιώδη δικαιώματα του πολίτη στην πράξη και ρυθμίζεται από το 1999 στο άρθρο 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999). Η βασική ρύθμιση είναι η ακόλουθη:

«1. Κάθε ενδιαφερόμενος έχει το δικαίωμα, ύστερα από γραπτή αίτησή του, να λαμβάνει γνώση των διοικητικών εγγράφων. Ως διοικητικά έγγραφα νοούνται όσα συντάσσονται από τις δημόσιες υπηρεσίες, όπως εκθέσεις, μελέτες, πρακτικά, στατιστικά στοιχεία, εγκύκλιες οδηγίες, απαντήσεις της Διοίκησης, γνωμοδοτήσεις και αποφάσεις. 2. Όποιος έχει ειδικό έννομο συμφέρον δικαιούται, ύστερα από γραπτή αίτησή του, να λαμβάνει γνώση των ιδιωτικών εγγράφων που φυλάσσονται στις δημόσιες υπηρεσίες και είναι σχετικά με υπόθεσή του η οποία εκκρεμεί σε αυτές ή έχει διεκπεραιωθεί από αυτές4. Το δικαίωμα των παρ. 1 και 2 ασκείται: α) με μελέτη του εγγράφου στο κατάστημα της υπηρεσίας, ή β) με χορήγηση αντιγράφου, εκτός αν η αναπαραγωγή τούτου μπορεί να βλάψει το πρωτότυπο. Η σχετική δαπάνη αναπαραγωγής βαρύνει τον αιτούντα, εκτός αν ο νόμος ορίζει διαφορετικά. Αν πρόκειται για πληροφορίες ιατρικού χαρακτήρα, αυτές γνωστοποιούνται στον αιτούντα με τη βοήθεια γιατρού, ο οποίος ορίζεται για το σκοπό αυτόν. ….6. Η χρονική προθεσμία για τη χορήγηση εγγράφων κατά τις παραγράφους 1 και 2 ή την αιτιολογημένη απόρριψη της σχετικής αίτησης του πολίτη είναι είκοσι (20) ημέρες».

Η άσκηση του δικαιώματος: Εύλογο ενδιαφέρον – το ειδικό έννομο συμφέρον  

Για την άσκηση του δικαιώματος αυτού προϋποτίθεται αίτηση του διοικούμενου. Προϋπόθεση για την αποδοχή της είναι ο πολίτης να έχει σχέση με το αντικείμενο. Για έγγραφα που συντάσσει η ίδια η Διοίκηση η παράγραφος 1 απαιτεί «εύλογο ενδιαφέρον». Στη συγκεκριμένη περίπτωση, της πρόσβασης στα στοιχεία μεταδημοτεύσεων, το εύλογο ενδιαφέρον προκύπτει από την ιδιότητα του αιτούντος ως εν ενεργεία δημοτικού συμβούλου και υποψηφίου δημάρχου στις τελευταίες εκλογές ώστε να πληροφορηθεί για τη νομιμότητά τους.

Για τα ιδιωτικά έγγραφα όμως που διατηρεί η Διοίκηση απαιτείται ειδικό έννομο συμφέρον. Επειδή οι φάκελοι των μεταδημοτεύσεων είναι πιθανό να έχουν και ιδιωτικά έγγραφα η αίτηση πρέπει να αναφέρει έννομο συμφέρον. Στην περίπτωσή σας, ως μέλος του δημοτικού συμβουλίου και υποψήφιος Δήμαρχος σε εκλογές όπου οι μεταδημοτεύσεις έπαιξαν ρόλο, υπάρχει αυτό.

Κατά τους όρους του νόμου η Διοίκηση έχει προθεσμία 20 ημερών να απαντήσει. Κατά της άρνησή της υπάρχει δυνατότητα προσφυγής στα διοικητικά δικαστήρια, εντούτοις πιο πρακτική και άμεση είναι η αίτηση στον τοπικά αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών για έκδοση εισαγγελικής παραγγελίας που θα υποχρεώνει το Δήμο να σας χορηγήσει πρόσβαση στους σχετικούς φακέλους μεταδημοτεύσεων.

Αναλυτικά εξηγεί τη διαδικασία η γνωμοδότηση 1/2017 της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών. Θα πρέπει να κατατεθεί αίτηση με δικαιολογητικά που να δικαιολογούν το έννομο συμφέρον (η ιδιότητά σας πάλι), ο σκοπός των εγγράφων (έλεγχος νομιμότητας και διερεύνηση της νομιμότητας των μεταδημοτεύσεων που έγιναν προ των εκλογών) αντίγραφο της αίτησης στο Δήμο και της άρνησής του ή της παρόδου του 20ημέρου.

Ιωάννης Κουτσούκος
Δικηγόρος Αθηνών

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Πώς μπορεί ο πολίτης να υπερασπιστεί τα δικαιώματά του απέναντι στον εξουσιαστή-κράτος;

Δεν είναι αρμόδιοι οι πολίτες να κρίνουν τη συνταγματικότητα των νόμων ή τη νομιμότητα των διοικητικών πράξεων, ούτε έχουμε ένα σύστημα λαϊκής απονομής δικαιοσύνης ή βέβαια αυτοδικίας όλων ημών, όταν αισθανόμαστε ότι ο κανόνας δικαίου θίγει τα δικαιώματά μας και παραβιάζει το Σύνταγμα. Αυτή η αρμοδιότητα ανήκει στη δικαστική εξουσία.

Περισσότερα

Πώς ορίζονται και ποιες είναι οι οργανωτικές βάσεις του πολιτεύματος;

Ορίζονται ως οι γνωσιοθεωρητικές και πρακτικές προϋποθέσεις της συγκρότησης και λειτουργικής αναπαραγωγής της κοινωνίας των ίσων και ελευθέρων πολιτών, φορέων αναπαλλοτρίωτων δικαιωμάτων και ελευθεριών.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.