Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 75 του Συντάγματος από τη Μαρία Μουσμούτη.
Διαβάστε την ερμηνεία της δεύτερης παραγράφου του άρθρου 5 του Συντάγματος από τη Βασιλική Χρήστου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 77 του Συντάγματος από τον Νικόλαο Σημαντήρα.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 28 του Συντάγματος από τον Χαράλαμπο Τσιλιώτη.
Διαβάστε την ερμηνεία της πέμπτης παραγράφου του άρθρου 5 του Συντάγματος από τη Βασιλική Χρήστου.
Διαβάστε την ερμηνεία της δεύτερης και της πέμπτης παραγράφου του άρθρου 21 του Συντάγματος από τον Άγγελο Στεργίου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 119 του Συντάγματος από τον Απόστολο Παπακωνσταντίνου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 118 του Συντάγματος από τον Απόστολο Παπακωνσταντίνου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 7 του Συντάγματος από τον Δημήτρη Βούλγαρη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 117 του Συντάγματος από τον Απόστολο Παπακωνσταντίνου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 4 του Συντάγματος από τον Ηλία Κουβαρά.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 42 του Συντάγματος από τον Ιωάννη Κουτσούκο.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 14 του Συντάγματος από τον Γιάννη Τασόπουλο.
Διαβάστε την ερμηνεία της πέμπτης παραγράφου του άρθρου 22 του Συντάγματος από τον Άγγελο Στεργίου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 41 του Συντάγματος από τον Χαράλαμπο Τσιλιώτη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 61 του Συντάγματος από τη Βασιλική Χρήστου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 62 του Συντάγματος από τη Βασιλική Χρήστου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 103 του Συντάγματος από τον Απόστολο Παπακωνσταντίνου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 109 του Συντάγματος από τον Ζαφείριο Τσολακίδη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 105 του Συντάγματος από τον Αχιλλέα Αιμιλιανίδη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 99 του Συντάγματος από τον Βασίλη Τζέμο.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 67 του Συντάγματος από τον Νίκο Παπασπύρου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 57 του Συντάγματος από τον Γιώργο Σωτηρέλη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 15 του Συντάγματος από τον Κώστα Στρατηλάτη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 31 του Συντάγματος από τον Κωνσταντίνο Τσιμάρα.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 106 του Συντάγματος από τον Γιώργο Δελλή.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 49 του Συντάγματος από τον Απόστολο Βλαχογιάννη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 116 του Συντάγματος από τη Φωτεινή Σαραντοπούλου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 111 του Συντάγματος από τη Φωτεινή Σαραντοπούλου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 110 του Συντάγματος από τον Ξενοφώντα Κοντιάδη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 84 του Συντάγματος από τον Ξενοφώντα Κοντιάδη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 50 του Συντάγματος από τον Απόστολο Βλαχογιάννη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 46 του Συντάγματος από τον Απόστολο Βλαχογιάννη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 43 του Συντάγματος από τον Νικόλαο Σημαντήρα.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 40 του Συντάγματος από τον Απόστολο Βλαχογιάννη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 38 του Συντάγματος από τον Ξενοφώντα Κοντιάδη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 37 του Συντάγματος από τον Ξενοφώντα Κοντιάδη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 32 του Συντάγματος από τον Ξενοφώντα Κοντιάδη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 30 του Συντάγματος από τον Ξενοφώντα Κοντιάδη.
Διαβάστε την ερμηνεία της δεύτερης παραγράφου του άρθρου 20 του Συντάγματος από τον Ηλία Κουβαρά.
Διαβάστε την ερμηνεία της πρώτης παραγράφου του άρθρου 20 του Συντάγματος από τον Ηλία Κουβαρά.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 16 του Συντάγματος από τον Σπύρο Βλαχόπουλο.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 11 του Συντάγματος από τον Χαράλαμπο Τσιλιώτη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 10 του Συντάγματος από τη Χαρά Καυκά.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 9Α του Συντάγματος από τη Φερενίκη Παναγοπούλου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 9 του Συντάγματος από τη Φερενίκη Παναγοπούλου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 24 του Συντάγματος από τη Γεωργία Γιαννακούρου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 13 του Συντάγματος από τον Αχιλλέα Αιμιλιανίδη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 8 του Συντάγματος από τον Ηλία Κουβαρά.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 5Α του Συντάγματος από τον Κώστα Στρατηλάτη.
Διαβάστε την ερμηνεία της πρώτης παραγράφου του άρθρου 5 του Συντάγματος από την Αικατερίνη Ηλιάδου.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 3 του Συντάγματος από τον Αχιλλέα Αιμιλιανίδη.
Διαβάστε την ερμηνεία του άρθρου 2 του Συντάγματος από τον Σπύρο Βλαχόπουλο.
Η φιλελεύθερη δημοκρατία πετυχαίνει να παραμένει σταθερή, γιατί, εν τέλει, οι πολίτες προτιμούν ένα πολιτικό πλαίσιο που σέβεται όλους το ίδιο. Τι σημαίνουν τα παραπάνω για τη σχέση ελευθερίας και ασφάλειας; Η ιδέα ότι η σταθερότητα της δημοκρατικής κοινωνίας στηρίζεται πάνω στον ίσο σεβασμό της ελευθερίας του καθενός είναι ένας νέος τρόπος νοηματοδότησης της σχέσης ασφάλειας και ελευθερίας.
Το «κράτος δικαίου» είναι άξιο της ονομασίας του μονάχα εάν οπλίζει θεσμικά τον καθένα και την καθεμιά μας με τη δυνατότητα να στραφούμε σε αρμόδιες Αρχές έτσι ώστε να πετύχουμε να αναγνωριστούν ως τέτοιες οι αυθαίρετες αποφάσεις της διοίκησης και, στο μέτρο του νομίμως δυνατού, να αλλάξουν.
Ακόμα και ένα λιγότερο καλό (κατά την αντίληψή του καθενός από εμάς) Σύνταγμα οφείλουμε να το σεβόμαστε και να μην το παραβιάζουμε. Είναι το κοινωνικό μας συμβόλαιο και η εγγύηση ύπαρξης μιας στοιχειώδους κοινωνικής ειρήνης και πολιτισμένης συμβίωσης μεταξύ μας.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι ο εκπρόσωπος του ελληνικού κράτους απέναντι σε άλλα κράτη, αλλά οι συνταγματικές αρμοδιότητές του είναι στην πραγματικότητα περιορισμένες. Παρόλα αυτά επιτελεί έναν θεμελιώδη ενοποιητικό ρόλο εντός της πολιτείας.
Σήμερα μέρος της Ευρώπης λέει πως «για να μην αναπτύσσεται η ακροδεξιά δεν θα πρέπει να έχουμε πρόσφυγες». Και ενώ ενίοτε είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς τους μετανάστες από τους πρόσφυγες, το μεταναστευτικό και το προσφυγικό έχουν γίνει σημεία αιχμής του λόγου των χώρων που επιβουλεύονται τον δημοκρατικό – φιλελεύθερο χαρακτήρα των πολιτευμάτων μας.
Ενώ ο νόμος, όπως επιβάλλει το Σύνταγμα, πρέπει να εφαρμόζεται με ισότητα σε όλους μας, αυτό στην πράξη δεν συνεπάγεται ότι πράγματι συμβαίνει σε κάθε περίπτωση. Μεταξύ του νόμου και αυτών στους οποίους εφαρμόζεται ο νόμος παρεμβάλλονται αυτοί που καλούνται να τον εφαρμόσουν, δηλαδή στην όλη διαδικασία υπεισέρχεται ο υποκειμενισμός.
H ευρωπαϊκή ενοποίηση στηρίχθηκε εξαρχής στο Δίκαιο και εξελίχθηκε στη βάση δικαιικών θεσμών. Σήμερα, εποχή στην οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση διέρχεται δομική κρίση, το Κράτος Δικαίου και το αξιακό υπόβαθρο που το συνοδεύει συνιστούν έναν εκ των βασικών αξόνων γύρω από τους οποίους οφείλει να συγκροτηθεί η ενωσιακή ταυτότητα.
Παλιότερα οι εχθροί του Συντάγματος ήταν όσοι με φανερό τρόπο εναντιώνονταν στη θέσπισή του, παραβίαζαν συστηματικά όσες από τις διατάξεις του τούς ενοχλούσαν περισσότερο ή το καταργούσαν ευθέως με πραξικόπημα. Σήμερα, ωστόσο, υπάρχουν οι λεγόμενοι «κρυφοί» εχθροί.
Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!
It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.