Search
Close this search box.

Ελάχιστα ρεαλιστική πολιτικά η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του ΠτΔ

Ο Χαράλαμπος Τσιλιώτης σχολιάζει το ζήτημα του συνταγματοπολιτικού ρόλου του ΠτΔ που ανακύπτει σε κάθε συζήτηση για πιθανή αναθεώρηση του Συντάγματος και εξετάζει κατά πόσο θα ήταν εφικτή η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του.

Την 28 Νοεμβρίου 2024 συμπληρώνονται 5 χρόνια από την τελευταία συνταγματική αναθεώρηση που πραγματοποίησε η Θ΄ Αναθεωρητική Βουλή, οπότε σύμφωνα με το άρθρο 110 παρ. 6 Συν, από την επομένη μπορεί θεωρητικά να εκκινήσει νέα διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος. Ήδη ο Πρωθυπουργός έχει υπονοήσει ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί τουλάχιστον κατά την τρέχουσα κοινοβουλευτική περίοδο, ίσως και αρχές του 2025, με αιχμή του δόρατος την αναθεώρηση του άρθρου 16 Σ για το νομικό καθεστώς των Πανεπιστημίων.

Όπως σε κάθε αναθεωρητική διαδικασία ή συζήτηση τίθεται και πάλι, αν και όχι με την ίδια ένταση όπως στο παρελθόν, το ζήτημα του συνταγματοπολιτικού ρόλου του Πρόεδρου της Δημοκρατίας (ΠτΔ) και των ειδικότερων αρμοδιοτήτων του. Μετά την αναθεώρηση του 1986 μειώθηκαν αισθητά οι αρμοδιότητες του ΠτΔ, ούτως ώστε το σύστημα διακυβέρνησης της χώρας μας να μετατραπεί από μη γνήσια κοινοβουλευτικό, όπως ήταν μέχρι τότε έχοντας υιοθετήσει το λεγόμενο ορλεανικό μοντέλο διακυβέρνησης, σε γνήσια κοινοβουλευτικό. Με τον τρόπο αυτόν και με πρόσχημα την ενίσχυση του κοινοβουλευτικού συστήματος και της υπεύθυνης έναντι του Κοινοβουλίου Κυβέρνησης, επήλθε η μονομερής μετατόπιση του συνόλου σχεδόν των αρμοδιοτήτων που καθορίζουν το σύστημα διακυβέρνησης, στην Κυβέρνηση και την κοινοβουλευτική πλειοψηφία, δηλ. στον Πρωθυπουργό, αμφότερων των οποίων ηγείται, εφόσον κατά κανόνα είναι και Αρχηγός του κυβερνώντος ή του μεγαλύτερου σε περίπτωση Κυβέρνησης συνασπισμού κόμματος και της Κοινοβουλευτικής του Ομάδας, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κάποιο αντίβαρο σε αυτήν την μονομερή και μονοδιάστατη άσκηση της πολιτικής εξουσίας. Το σύστημα αυτό διακυβέρνησης ονομάστηκε στην χώρα μας «πρωθυπουργοκεντρικό» και πέραν των ανωτέρω χαρακτηριστικών, αυτά ενισχύονται από τον αρχηγικό χαρακτήρα των κομμάτων στην χώρα μας, ιδιαίτερα των κομμάτων εξουσίας, την απουσία θεσμών πραγματικής και όχι φαινομενικής εσωκομματικής δημοκρατίας, την έλλειψη συγκεντρωτικού συστήματος ελέγχου της συνταγματικότητας των νόμων αλλά και των άλλων πράξεων των οργάνων του κράτους, σε συνδυασμό με το σύστημα επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης από την Κυβέρνηση κ.α.

Αν και στο παρελθόν έχω υποστηρίξει την ενίσχυση του νομικοπολιτικού ρόλου του ΠτΔ και μάλιστα συνδυαζοντάς το με την άμεση εκλογή του Αρχηγού του Κράτους, είτε με την απόδοση σε αυτόν μέρους των αρμοδιοτήτων που απώλεσε με την συνταγματική αναθεώρηση του 1986 (αποφασιστικότερος ρόλος στην διάλυση της Βουλής και του σχηματισμού Κυβέρνησης, απεύθυνση διαγγέλματος χωρίς την προσυπογραφή του Πρωθυπουργού) είτε και με την απονομή νέων (συνταγματοποίηση του Συμβουλίου των πολιτικών αρχηγών υπό την προεδρία του και με την δική του αποφασιστική αρμοδιότητα, διαιτητικός ρόλος για τον ορισμό της ηγεσίας της Δικαιοσύνης και των μελών των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών, όταν η Βουλή που καταρχήν πρέπει να έχει την αρμοδιότητα δεν μπορεί να αποφασίσει με αυξημένη πλειοψηφία) και θα έπρεπε η μελλοντική διαδικασία συνταγματικής αναθεώρησης να ασχοληθεί με τα παραπάνω ζητήματα, θεωρώ ότι κάτι τέτοιο πολιτικά είναι ελάχιστα ρεαλιστικό. Κι αυτό όχι γιατί νοθεύεται δήθεν ο κοινοβουλευτικός χαρακτήρας του πολιτεύματος, όπως υποστηρίζεται, αλλά γιατί το σύστημα αυτό εξυπηρετεί τα κόμματα εξουσίας και τον εκάστοτε αρχηγό τους και Πρωθυπουργό. Πολύ δύσκολα έως αδύνατον Πρωθυπουργός ή εν δυνάμει μελλοντικός Πρωθυπουργός να απεμπολήσει το σημερινό σύστημα διακυβέρνησης, δηλ. να λαμβάνει τις σημαντικότερες αποφάσεις μόνος του και με μία ομάδα στενών συνεργατών του στο Μαξίμου και να τις μεταφέρει στο παρακείμενο Προεδρικό Μέγαρο. Κατά συνέπεια, όσοι πιστεύουν ότι θα πρέπει να ενισχυθεί ο ρόλος του ΠτΔ με την μελλοντική συνταγματική αναθεώρηση, καλύτερα να κρατούν μικρό καλάθι.

Χαράλαμπος Τσιλιώτης
Αναπληρωτής Καθηγητής Συνταγματικού και Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

Πηγή: Αναδημοσίευση από το ΒΗΜΑ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ 20.10.2024

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Μπορούσε πράγματι η κυβέρνηση να προχωρήσει σε αλλαγές στη δικαιοσύνη την περίοδο πριν από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου;

Η απόφασή της (παραιτηθείσας πλέον) κυβέρνησης να διορίσει νέα ηγεσία στην κορυφή της ελληνικής Δικαιοσύνης, η οποία ελήφθη από το Υπουργικό Συμβούλιο στις 31 Μαΐου 2019, δηλαδή κατά τη διάρκεια μιας άτυπης προεκλογικής περιόδου είναι ένα ζήτημα που προκάλεσε έριδες μεταξύ των πολιτικών κομμάτων με την αντιπολίτευση να κατηγορεί την κυβέρνηση για πλήγμα στην ανεξαρτησία της δικαιοσύνης.

Περισσότερα

Πρόσκληση σε εκδήλωση: Το νέο Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το Άσυλο. Βήμα μπροστά ή οπισθοδρόμηση;

Το ΚΕΣΔ – Ίδρυμα Τσάτσου και το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, σε συνεργασία με το Syntagma Watch, σας προσκαλούν στην ανοιχτή εκδήλωση με τίτλο “Το νέο Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το Άσυλο: Βήμα μπροστά ή οπισθοδρόμηση;”.

Περισσότερα

Συνέχιση των Εργασιών της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος (22, 23 και 24 Οκτωβρίου 2019)

Την Τρίτη, 22 Οκτωβρίου 2019 συνεχίσθηκαν οι εργασίες της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος με αντικείμενο την εξομοίωση του καθεστώτος των στρατιωτικών δικαστών με αυτό των συναδέλφων τους των πολιτικών δικαστηρίων καθώς και το θέμα της απαιτούμενης πλειοψηφίας για την επιλογή των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών. Την Τετάρτη, 23 Οκτωβρίου 2019 η συζήτηση επικεντρώθηκε στην αναθεώρηση/κατάργηση μεταβατικών διατάξεων του Συντάγματος του 1975 των οποίων η ισχύς έχει εκ των πραγμάτων λήξει, στην εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης στα άρθρα 101 παρ. 1, 4 και στα ζητήματα της αποκέντρωσης και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Την Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου 2019 συζητήθηκε η αναθεώρηση των άρθρων του Συντάγματος που αφορούν στην εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Περισσότερα

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.

Subscribe

* indicates required
Email Format

Please select all the ways you would like to hear from Syntagma Watch:

You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.