Η ενημέρωση της Βουλής από τον Πρόεδρο της ΑΔΑΕ είναι όψη της θεσμικής εγγύησης του απορρήτου των επικοινωνιών, όχι απλώς ευχέρεια της Βουλής (άρθ. 19 § 2 Σ.)

Ο Γιάννης Τασόπουλος επισημαίνει τα νομοθετικά και συνταγματικά ερείσματα που καθιστούν την ενημέρωση της Βουλής υποχρέωση του Προέδρου της ΑΔΑΕ.

Μερικές χρήσιμες επισημάνσεις:

(1) Η ισχύουσα νομοθετική υποχρέωση ενημέρωσης της Βουλής από τον Πρόεδρο της ΑΔΑΕ σύμφωνα με το άρθρ. 8 § 6 ν. 5002/2022 δεν εξαρτάται από την ίδια τη Βουλή, ώστε να μπορεί η Βουλή να αποφύγει την ενημέρωσή της, αν δεν (τη) θέλει. Και τούτο επειδή η ενημέρωση αυτή δεν αποτελεί ευχέρεια-“δικαίωμα” της Βουλής, αλλά αρμοδιότητα (να ενημερώνεται από την ΑΔΑΕ) και περιεχόμενο της θεσμικής εγγύησης του άρθρ. 19 § 2 Σ. Η θεσμική εγγύηση έχει τεθεί για χάρη της συστημικής προστασίας του απορρήτου των επικοινωνιών, το οποίο κατά το άρθρ. 19 § 1 Σ. είναι ΑΠΟΛΥΤΑ ΑΠΑΡΑΒΙΑΣΤΟ.

(2) Συνεπώς η Βουλή δεν έχει κατ’ αρχήν εξουσία να αρνηθεί ή να αναβάλει, και δη επ’ αόριστον, την ενημέρωση αφού ενημερώνεται ως λαϊκή αντιπροσωπεία η οποία εγγυάται σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή το θεμελιώδες ατομικό δικαίωμα των πολιτών. Θα ήταν δε συνταγματικά αδιανόητο να απεκδύεται η Βουλή το καθήκον αυτό, το οποίο εν πάση περιπτώσει ανάγεται στον συνδυασμό των άρθρ. 19 § 2 και 101Α Σ. που προβλέπει την επιλογή των Ανεξάρτητων Αρχών με αυξημένη κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Στο πλαίσιο της δημοκρατίας των κομμάτων, η ενημέρωση γίνεται και προς τους αρχηγούς των κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλής και επίσης προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης. – Εξάλλου το άρθρ. 138Α § 7 (α) του ΚτΒ προβλέπει ότι: “Κάθε ανεξάρτητη κατά το Σύνταγμα αρχή μπορεί να αναφέρεται προς τη Βουλή για την προώθηση και επίλυση θεμάτων που ανάγονται στην εκπλήρωση της αποστολής της. Ο Πρόεδρος της Βουλής διαβιβάζει τις σχετικές αναφορές στη μόνιμη επιτροπή θεσμών και διαφάνειας, η οποία μπορεί να διατυπώνει εγγράφως προς τον Πρόεδρο της Βουλής τις απόψεις της επί των ανωτέρω αναφορών”.

– Με αυτά τα δεδομένα, η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος δεν μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη στην ενημέρωση της Βουλής και των αρχηγών των κομμάτων από τον Πρόεδρο της ΑΔΑΕ, καθώς πρόκειται για θεσμικό ζήτημα που αφορά ένα θεμελιώδες δικαίωμα των πολιτών το οποίο επιβάλλεται να αντιμετωπιστεί άμεσα και αποτελεσματικά. 

Γιάννης Α. Τασόπουλος
Καθηγητής ΕΚΠΑ, Δικηγόρος

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Χαιρετισμός Ξ. Κοντιάδη στην εκδήλωση “Η δημοσιογραφική ελευθερία και οι εχθροί της”

Διαβάστε τον χαιρετισμό του Ξενοφώντα Κοντιάδη στην εκδήλωση με τίτλο “Η δημοσιογραφική ελευθερία και οι εχθροί της”, την οποία συνδιοργάνωσαν το ΚΕΣΔ – Ίδρυμα Τσάτσου και το Syntagma Watch, την Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου.

Περισσότερα

Σκέψεις για τις ιστορικές καταβολές του Δικαιώματος Αντίστασης: Από την διάταξη του άρθρου 120 παρ. 4 του Συντάγματος του 1975 πίσω στον «Όρκο των Αθηναίων Εφήβων»

Ο Προκόπιος Παυλόπουλος αναδεικνύει την ιστορική συνέχεια του Δικαιώματος στην Αντίσταση, από την αρχαία Αθήνα μέχρι το Σύνταγμα του 1975

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.