Αφιέρωμα// Αναθεώρηση Συντάγματος// Η αναθεωρητική διαδικασία και ο κανονισμός της Βουλής από το 1975 και μετά: Εξειδίκευση της αναθεωρητικής διαδικασίας

Για πρώτη φορά μετά το 1975 στον Κανονισμό της Βουλής προβλέπονται συγκεκριμένες διατάξεις που εξειδικεύουν την αναθεωρητική διαδικασία: συγκρότηση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για κάθε μία από τις δύο φάσεις της αναθεώρησης του Συντάγματος, υποβολή γραπτών προτάσεων στη Βουλή, προσδιορισμός αναθεωρητέων διατάξεων και κατάρτιση αιτιολογικής έκθεσης, διεξαγωγή δύο ονομαστικών ψηφοφοριών.

Για πρώτη φορά από το 1975 και μετά, ο Κανονισμός της Βουλής (ΚτΒ) περιέλαβε συγκεκριμένες διατάξεις, που εξειδικεύουν την αναθεωρητική διαδικασία, δεδομένου ότι κανένα προγενέστερο Σύνταγμα δεν παρείχε σχετική εξουσιοδότηση.

Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή

Αρχικά, στον ΚτΒ του 1975 (άρθρο 90), προβλέφθηκε η συγκρότηση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής (σύμφωνα με τους κανόνες λειτουργίας των κοινοβουλευτικών επιτροπών) για κάθε μία από τις δύο φάσεις της αναθεώρησης του Συντάγματος, αποτελούμενη από 30 μέλη. Την προθεσμία παράδοσης του πορίσματος αυτών των επιτροπών καθόριζε η Βουλή με απόφασή της, ενώ η όλη συζήτηση στην Ολομέλεια προβλεπόταν να διεξάγεται με όμοια διαδικασία, όπως εκείνης των νομοσχεδίων, αλλά με τις πλειοψηφίες που ορίζονταν στο Σύνταγμα.

Ο ΚτΒ του 1987 (άρθρο 119), πέραν αυτών των προβλέψεων, έγινε ακόμη πιο λεπτομερής ως προς την ακολουθητέα κοινοβουλευτική διαδικασία. Έτσι, επιπλέον προβλέπεται ότι οι προτάσεις για την αναθεώρηση του Συντάγματος θα πρέπει να υποβάλλονται γραπτώς στη Βουλή, να προσδιορίζουν τις αναθεωρητέες διατάξεις και να συνοδεύονται από αιτιολογική έκθεση.

Σημειώνεται ότι ο αριθμός των μελών της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος καθορίζεται πλέον σύμφωνα με τα ισχύοντα για τις διαρκείς επιτροπές, δηλαδή μπορεί να είναι από το 1/8 (38) έως το 1/6 (50) του όλου αριθμού των βουλευτών.

Οι δύο ονομαστικές ψηφοφορίες

Ο ΚτΒ επαναλαμβάνει τα όσα προβλέπονται στο Σύνταγμα περί διεξαγωγής δύο ονομαστικών ψηφοφοριών κατά την πρώτη φάση της αναθεωρητικής διαδικασίας, με χρονική απόσταση ενός μηνός, διευκρινίζοντας ότι η δεύτερη ψηφoφoρία αφoρά μόνο στις διατάξεις, πoυ εγκρίθηκαν κατά την πρώτη ψηφoφoρία (είτε με 151 είτε με 180 τουλάχιστον ψήφους).

Η ψηφοφορία γίνεται με ένα ψηφοδέλτιο στο οποίο αναγράφεται χωριστά κάθε αναθεωρητέα διάταξη. Aν τελεσφορήσει αυτή η πρώτη φάση, στην επόμενη Βουλή συγκροτείται, κατά την έναρξη της πρώτης συνόδου Eπιτρoπή Aναθεώρησης τoυ Συντάγματoς για την επεξεργασία τoυ περιεχoμένoυ των αναθεωρητέων διατάξεων. Σε αυτό το στάδιο διεξάγεται μία και μόνη oνoμαστική ψηφoφoρία, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται και για τη διεξαγωγή της ψηφοφορίας στην προηγούμενη Βουλή.

Βαρβάρα Δ. Γεωργοπούλου
Δρ. Κοινοβουλευτικού Δικαίου και Πολιτικών Επιστημών

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Ο, κατά το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής, θεσμός της πρότασης δυσπιστίας

Με αφορμή τη συζήτηση που διεξάγεται αυτό το Σαββατοκύριακο στη Βουλή, ο Χαράλαμπος Τσιλιώτης εξετάζει τη νομική φύση, τη διαδικασία, τις κοινοβουλευτικές συνέπειες, αλλά και τα ζητήματα που ανακύπτουν από την πρόταση δυσπιστίας. Παράλληλα, επιχειρεί μία αναδρομή στον θεσμό και τις περιπτώσεις που χρησιμοποιήθηκε μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος το 1975.

Περισσότερα

Αφιέρωμα // Η διαδικασία ανάδειξης του Προέδρου της Δημοκρατίας

Με αφορμή την επερχόμενη διαδικασία για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας το Syntagma Watch εντάσσει στις δημοσιεύσεις του ένα αφιέρωμα για τον θεσμό του αρχηγού του κράτους, ο οποίος επιτελεί έναν θεμελιώδη ενοποιητικό ρόλο εντός της πολιτείας. Στο άρθρο που ακολουθεί ο κ. Χαράλαμπος Τσιλιώτης, Επίκουρος Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, λαμβάνοντας υπόψη την επερχόμενη διαδικασία σε συνδυασμό με την πρόσφατη συνταγματική αναθεώρηση με την οποία τροποποιήθηκε η σχετική διάταξη (άρθρο 32 Σ) που ρυθμίζει την εκλογή αυτή, θίγει σημαντικές εκφάνσεις ως προς τη διαδικασία ανάδειξης του ΠτΔ (προτάσεις κομμάτων, φάσεις, ψηφοφορίες, εκλογή).

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.