Συνέχιση των Εργασιών της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος: Η τελευταία συνεδρίαση πριν την ψηφοφορία

Την Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2019 συνεχίσθηκαν οι εργασίες της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην αναθεώρηση του άρθρου 54 παρ. 1 για την καθιέρωση εκλογικού συστήματος απλής αναλογικής και την προσθήκη στο εν λόγω άρθρο παρ. 4 για την ψήφο των αποδήμων, αλλά και ερμηνευτικής δήλωσης για τα όρια απόκλισης από το αναλογικό σύστημα. Επίσης, συζητήθηκε η αναθεώρηση του άρθρου 56 (προσθήκη νέας παραγράφου) προκειμένου να τεθεί όριο βουλευτικών θητειών μετά το οποίο δεν μπορεί να θέσει υποψηφιότητα ένας βουλευτής.

Την Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2019 συνεχίσθηκαν οι εργασίες της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος. Ουσιαστικά πρόκειται για την τελευταία συνεδρίασή της πριν την ψηφοφορία που θα διεξαχθεί επί των προτάσεων των κοινοβουλευτικών ομάδων την επόμενη εβδομάδα (8/11/2019).

Η συζήτηση αφορούσε στην αναθεώρηση: α) του άρθρου 54 παρ. 1 για την καθιέρωση εκλογικού συστήματος απλής αναλογικής και την προσθήκη στο εν λόγω άρθρο παρ. 4 για την ψήφο των αποδήμων, αλλά και ερμηνευτικής δήλωσης για τα όρια απόκλισης από το αναλογικό σύστημα και β) του άρθρου 56 (προσθήκη νέας παραγράφου) προκειμένου να τεθεί όριο βουλευτικών θητειών μετά το οποίο δεν μπορεί να θέσει υποψηφιότητα ένας βουλευτής. Για όλα τα θέματα αυτά, η ανάγκη αναθεώρησης είχε διαπιστωθεί με πλειοψηφία μικρότερη των 3/5 του όλου αριθμού των βουλευτών και συνεπώς στην παρούσα Βουλή θα απαιτηθούν τουλάχιστον 180 ψήφοι.

Το ζήτημα της ψήφου των αποδήμων: Σύγκλιση απόψεων και διαφοροποιήσεις  

Το μεγαλύτερο μέρος της συζήτησης αφορούσε στο ζήτημα της ψήφου των αποδήμων Ελλήνων. Υπήρξε σύγκλιση απόψεων ως προς την ανάγκη να δοθεί η δυνατότητα στον κοινό νομοθέτη να καθιερώσει ειδικές διατάξεις για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, κατ’ απόκλιση των γενικών διατάξεων για την ψήφο όσων διαμένουν στη χώρα. Οι ειδικές αυτές διατάξεις θα αφορούν στη διαπίστωση ύπαρξης ισχυρού δεσμού μεταξύ των αποδήμων Ελλήνων και της χώρας.

Από την άλλη, υπήρξαν ορισμένες διαφοροποιήσεις ως προς την ακριβή μορφή που θα πρέπει να πάρει η διάταξη, διαφοροποιήσεις που συνδέονται και με τις αποκλίσεις που υπάρχουν, σε ένα βαθμό, στη διακομματική επιτροπή για την ψήφιση του νόμου. Γενική πάντως είναι η εκτίμηση ότι τελικά θα προστεθεί στο άρθρο 54 μια τέτοια διάταξη, η οποία θα διευκολύνει συνταγματικά τη διαμόρφωση του νόμου που θα αφορά στην ψήφο των αποδήμων. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η ψήφιση ενός τέτοιου νομοσχεδίου θα εξακολουθεί να απαιτεί την ψήφο των 2/3 του όλου αριθμού των βουλευτών καθώς η αναθεώρηση δεν μπορεί να θίξει το άρθρο 51 παρ. 4 του Συντάγματος που δεν συμπεριλαμβάνεται στις αναθεωρητέες διατάξεις.

Το εκλογικό σύστημα απλής αναλογικής

Ως προς την καθιέρωση εκλογικού συστήματος απλής αναλογικής που είχε προταθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ στην προ-αναθεωρητική Βουλή, επιβεβαιώθηκε η αντίθεση της ΝΔ και του Κινήματος Αλλαγής. Από την πλευρά τους, το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και το Μέρα 25 τάχθηκαν υπέρ της συνταγματικής καθιέρωσης του αναλογικού εκλογικού συστήματος χωρίς όμως τους περιορισμούς που θέτει η ερμηνευτική δήλωση που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ (όριο 3% και απόκλιση μέχρι 10% των εδρών σε σχέση με το ποσοστό των ψήφων).

Με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για θέσπιση ορίου βουλευτικών θητειών συμφώνησε μόνο η Ελληνική Λύση.

Σου άρεσε το άρθρο, αλλά σου δημιούργησε νέες απορίες;

Έχεις και άλλα ερωτήματα που σε απασχολούν σε σχέση με το Σύνταγμα, τους Θεσμούς, τα δικαιώματα και τη λειτουργία της Δημοκρατίας;

Σχετικά Άρθρα

Αφιέρωμα// Αναθεώρηση Συντάγματος// Η αναθεωρητική διαδικασία και ο κανονισμός της Βουλής από το 1975 και μετά: Εξειδίκευση της αναθεωρητικής διαδικασίας

Για πρώτη φορά μετά το 1975 στον Κανονισμό της Βουλής προβλέπονται συγκεκριμένες διατάξεις που εξειδικεύουν την αναθεωρητική διαδικασία: συγκρότηση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για κάθε μία από τις δύο φάσεις της αναθεώρησης του Συντάγματος, υποβολή γραπτών προτάσεων στη Βουλή, προσδιορισμός αναθεωρητέων διατάξεων και κατάρτιση αιτιολογικής έκθεσης, διεξαγωγή δύο ονομαστικών ψηφοφοριών.

Περισσότερα

Όχι στο κλειδωμένο Σύνταγμα

Ο Πέτρος Ι. Παραράς υποστηρίζει ότι το ελληνικό Σύνταγμα χαρακτηρίζεται από υπέρμετρη αυστηρότητα, καθιστώντας τη διαδικασία αναθεώρησης χρονοβόρα και ανελαστική, γεγονός που δυσχεραίνει την προσαρμογή του σε κοινωνικές και θεσμικές εξελίξεις

Περισσότερα

Συνέχιση των Εργασιών της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος (22, 23 και 24 Οκτωβρίου 2019)

Την Τρίτη, 22 Οκτωβρίου 2019 συνεχίσθηκαν οι εργασίες της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος με αντικείμενο την εξομοίωση του καθεστώτος των στρατιωτικών δικαστών με αυτό των συναδέλφων τους των πολιτικών δικαστηρίων καθώς και το θέμα της απαιτούμενης πλειοψηφίας για την επιλογή των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών. Την Τετάρτη, 23 Οκτωβρίου 2019 η συζήτηση επικεντρώθηκε στην αναθεώρηση/κατάργηση μεταβατικών διατάξεων του Συντάγματος του 1975 των οποίων η ισχύς έχει εκ των πραγμάτων λήξει, στην εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης στα άρθρα 101 παρ. 1, 4 και στα ζητήματα της αποκέντρωσης και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Την Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου 2019 συζητήθηκε η αναθεώρηση των άρθρων του Συντάγματος που αφορούν στην εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Περισσότερα

Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου
Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου

Ακαδημίας 43 | Αθήνα | 10672
[+30] 210 36 23 089
info@syntagmawatch.gr

Θέλεις να μαθαίνεις

πρώτος τα νέα μας;

Αν σε ενδιαφέρει να ενημερώνεσαι άμεσα για τις νέες δημοσιεύσεις και τις δράσεις του Syntagma Watch, τότε εγγράψου στο newsletter μας!

Αυτός ο ιστότοπος για τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και προκειμένου να σας παρέχει μια προσωποποιημένη εμπειρία χρησιμοποιεί cookies. Για να ενημερωθείτε για τη χρήση των cookies και τις σχετικές ρυθμίσεις μπορείτε να επιλέξετε εδώ

JOIN THE CLUB!

It’s easy: all we need is your email & your eternal love. But we’ll settle for your email.